OBWIESZCZENIE PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ z dnia 23 kwietnia 2025 r. o kandydatach na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w wyborach zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r.
Materiały informacyjno-edukacyjne Państwowej Komisji Wyborczej
INFORMACJA Komisarza Wyborczego w Toruniu I z dnia 22 kwietnia 2025 r.
Na podstawie art. 182 § 7 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2025 r. poz. 365), w celu powołania w gminie Golub-Dobrzyń obwodowych komisji wyborczych w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r., Komisarz Wyborczy w Toruniu I informuje, co następuje:
§ 1
W dniu 25 kwietnia 2025 r. o godz. 11.00 w siedzibie Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń odbędzie się losowanie, o którym mowa w art. 182 § 7 pkt 2 Kodeksu wyborczego, w niżej wymienionych komisjach wyborczych:
- Nr 1
- Nr 2
- Nr 5
- Nr 7.
§ 2
Nieobecność pełnomocników wyborczych nie wstrzymuje przeprowadzenia losowania.
Komisarz Wyborczy w Toruniu I
Jacek Grela
OBWIESZCZENIE Wójta Gminy Golub-Dobrzyń z dnia 14 kwietnia 2025 roku
Zmiana obwodu głosowania (jednorazowo na dane wybory)
Wyborca może zmienić miejsce głosowania w danych wyborach na podstawie złożonego wniosku o zmianę miejsca głosowania.
We wniosku podaje się:
− nazwisko i imiona,
− numer ewidencyjny PESEL,
− adres, pod którym wyborca będzie przebywał w dniu wyborów
Wniosek składa się w urzędzie gminy, na obszarze której przebywa wyborca, najpóźniej do 15 maja 2025 r.
Żołnierze pełniący zasadniczą lub okresową służbę wojskową oraz pełniący służbę w charakterze kandydatów na żołnierzy zawodowych lub odbywający ćwiczenia i przeszkolenie wojskowe, ratownicy odbywający zasadniczą służbę w obronie cywilnej poza miejscem stałego zamieszkania, policjanci z jednostek skoszarowanych, funkcjonariusze Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Więziennej pełniący służbę w systemie skoszarowanym, którzy chcą wziąć udział w głosowaniu w miejscu odbywania służby, powinni złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania w wybranym przez siebie obwodzie w danej miejscowości.
Wyborca, który wnioskował o zmianę miejsca głosowania zostanie z urzędu skreślony ze spisu w miejscu stałego zamieszkania.
Wniosku o zmianę miejsca głosowania należy złożyć najpóźniej do 15 maja 2025 r. w:
Biurze Ewidencji Ludności
Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń
ul. Plac 1000-lecia 25 pok. 3
87-400 Golub-Dobrzyń
w poniedziałek, wtorek, środa, czwartek i piątek w godz. od 7:30 do 15:30
W przypadku wątpliwości związanych z udziałem w głosowaniu pytania można zgłaszać
do Biura Ewidencji Ludności Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń:
tel. 56 683 54 00-03
Do pobrania:
Głosowanie przez pełnomocnika w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na 18 maja 2025 r.
- Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 44 z późn.zm.), w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o całkowitej niezdolności do pracy; niezdolności do samodzielnej egzystencji; całkowitej niezdolności do pracy; zaliczeniu do I grupy inwalidów; zaliczeniu do II grupy inwalidów, a także osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.
Ponadto głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.
Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju.
Pełnomocnictwa do głosowania nie może udzielić osoba, która zgłosiła zamiar głosowania korespondencyjnego.
- Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa składa się począwszy od dnia wejścia w życie aktu o zarządzeniu wyborów najpóźniej w 9. dniu przed dniem wyborów .
- Wniosek może być złożony:
1) ustnie,
2) na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem,
3) elektronicznie, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl, po uwierzytelnieniu tej osoby.
- Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
- Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków, prezydent miasta w terminie 3 dni od dnia otrzymania wniosku wzywa wyborcę do usunięcia wad wniosku w terminie 3 dni. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały one usunięte w terminie, prezydent miasta odmawia sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.
- Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów oświadczenia prezydentowi miasta lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania, pod warunkiem że pełnomocnik nie oddał głosu.
- Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
- Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania, obserwator społeczny, osoba kandydująca w wyborach.
- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby (z zastrzeżeniem pkt 10).
- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka itp.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka itp.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
- Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu stałego zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania.
- Akt pełnomocnictwa do głosowania może być sporządzony w innym miejscu na obszarze gminy, w której stale zamieszkuje i ujęty jest w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku.
- Pełnomocnictwo do głosowania wygasa z mocy prawa w przypadku:
1) śmierci lub utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub pełnomocnika,
2) wcześniejszego głosowania osobistego przez osobę udzielającą pełnomocnictwa do głosowania.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
- Pisemna zgoda osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.
- Kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności (znaczny lub umiarkowany) wyborcy (nie dotyczy wyborcy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat).
Termin składania dokumentów:
do 9 maja 2025 r. (piątek) do godz. 15.30
Miejsce złożenia dokumentów
Ewidencja Ludności Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń,
ul. Plac 1000-lecia 25, 87-400 Golub-Dobrzyń, w godz. 7.30 – 15.30 od poniedziałku do piątku, pokój 3
(II piętro) tel. (56) 683 54 00-03;
Wzory druków można pobrać:
- w Ewidencja Ludności, adres jw.
- ze strony https://bip.uggolub-dobrzyn.pl zakładka „Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 2025”
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).
2. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. (Dz. U. z 2024 r. poz. 314.).
Do pobrania:
Głosowanie na podstawie zaświadczenia
Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania.
Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w dowolnym wybranym przez siebie urzędzie gminy na terenie całego kraju, najpóźniej do dnia 15 maja 2025 r.
- Wyborca nie musi być ujęty w spisie wyborców (nie musi posiadać zameldowania na pobyt stały).
- Może on zostać złożony pisemnie lub w formie elektronicznej.
- Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę.
- W przypadku upoważnienia innej osoby do odbioru zaświadczenia wyborca sporządza wniosek o wydanie zaświadczenia i upoważnienie (może to być jeden dokument), w którym wskazuje swoje imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL, a także dane osoby upoważnionej do odebrania zaświadczenia.
Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania.
W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla w miejsca stałego zamieszkania
W celu otrzymania zaświadczenia wyborca najpóźniej do 15 maja 2025 r. składa wniosek w:
w poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek w godz. od 7:30 do 15:30
Ewidencja Ludności
Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń
ul. Plac 1000-lecia 25 pok. 3
87-400 Golub-Dobrzyń
Do pobrania:
GŁOSOWANIE KORESPONDENCYJNE
Głosować korespondencyjnie mogą wyborcy:
1) posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności
2) niezdolności do samodzielnej egzystencji,
3) całkowitej niezdolności do pracy,
4) zaliczeniu do I grupy inwalidów;
5) zaliczeniu do II grupy inwalidów;
a także osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.
Głosować korespondencyjnie mogą również wyborcy:
1) podlegający w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych;
2) którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.
Głosować korespondencyjnie można tylko w kraju. Zamiar głosowania korespondencyjnego powinien zostać zgłoszony przez wyborcę komisarzowi wyborczemu najpóźniej w 13 dniu przed dniem wyborów tj. do 5 maja 2025 r. Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego dotyczy również ewentualnego ponownego głosowania (tzw. II tury).
Poniżej zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego
Dopisanie do obwodu głosowania (na stałe)
Wnioski o wpisanie do stałego obwodu głosowania (na stałe) należy złożyć najpóźniej do 15 maja 2025 r.
Ujęcie w stałym obwodzie głosowania daje Ci możliwość głosowania w miejscu Twojego zamieszkania lub przebywania i dotyczy wszystkich wyborów/referendów.
Możesz wpisać się do stałego obwodu głosowania w gminie Golub-Dobrzyń, jeżeli:
- mieszkasz na stałe w gminie Golub-Dobrzyń, a nie jesteś zameldowany tu na pobyt stały
- przebywasz na stałe w gminie Golub-Dobrzyń, ale nigdzie nie zamieszkujesz (jesteś bezdomny);
- mieszkasz na stałe w gminie Golub-Dobrzyń, ale pod innym adresem niż jesteś zameldowany na pobyt stały;
Pamiętaj, że możesz być ujęty tylko w jednym stałym obwodzie głosowania, dlatego od razu wykreślimy Cię z tego w którym byłeś do tej pory.
Aby ująć się w stałym obwodzie głosowania przygotuj:
- dowód osobisty lub paszport (oryginał do wglądu);
wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania - min. dwa dokumenty potwierdzające Twoje zamieszkanie na terenie gminy Golub-Dobrzyń
W przeciągu pięciu dni decyzję o ujęciu w stałym obwodzie głosowania uzyskasz wtedy, kiedy wykażesz, że mieszkasz na stałe pod określonym adresem w gminie Golub-Dobrzyń.
W tym celu możemy Cię poprosić o pokazanie oświadczenia o stałym zamieszkaniu, dodatkowego dokumentu, który to potwierdzi np. akt notarialny, umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym mieszkasz oraz innych dokumentów potwierdzających Twoje związki z gminą Golub-Dobrzyń np. umowa o pracę lub zaświadczenia o zatrudnieniu, oświadczenia z organizacji społecznych, stowarzyszeń, rachunki za media, korespondencja z innymi urzędami, ZUS, Urząd Skarbowy itp.
Wniosek możesz złożyć osobiście w urzędzie lub elektronicznie - jeśli masz Profil Zaufany, na platformie e-PUAP.
Biuro Ewidencji Ludności Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń
ul. Plac 1000-lecia 25 87-400 Golub-Dobrzyń pok. 3
w poniedziałek, wtorek, środa, czwartek i piątek w godz. od 7:30 do 15:30
W przypadku wątpliwości związanych z udziałem w głosowaniu pytania można zgłaszać
do Biura Ewidencji Ludności Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń:
tel. 56 683 54 00-03
Do pobrania:
Centralny Rejestr Wyborców
Udostępnienie informacji przetwarzanych w Centralnym Rejestrze Wyborców
Aby pobrać informację z Centralnego Rejestru Wyborców o danych przetwarzanych w tym Rejestrze należy złożyć wiosek w:
Ewidencji Ludności
Urzędu Gminy Golub-Dobrzyń
ul. Plac 1000-lecia 25 pok. 3,
w poniedziałek, wtorek, środa, czwartek i piątek w godz. od 7:30 do 15:30